Data Literacy Assessment

Ontdek de ware volwassenheid van jouw organisatie met onze beknopte beoordeling en omarm de kracht van data in elke beslissing die je neemt.

Individueel Assessment

Voor mensen die niet bekend zijn met data literacy is het erg handig om te beschikken over een eenvoudige manier om hun fundamentele vaardigheden m.b.t. data literacy en mindsets te beoordelen. Ongeacht welke rol deze spelen als het gaat om data. Hieronder staat een dergelijke beoordeling. Deze bevat 22 vragen verdeeld over 6 onderdelen: data begrijpen, bedrijfsvereisten interpreteren, visualisaties maken en interpreteren, het menselijke element van data literacy toepassen en het communiceren met data en mindsets:

Vul eerst je gegevens hieronder in

Velden met een * zijn verplicht

Ik ga akkoord met de privacyverklaring van Business Data Challengers.*
Ik wil me graag aanmelden voor de nieuwsbrief.

Data begrijpen

In dit onderdeel wordt beoordeeld hoe goed je ruwe data begrijpt, inclusief het type, de indeling en eventuele eigenschappen. Ook wordt bepaald hoe goed je eenvoudigweg statistische terminologie over verschillende beschrijvende statistieken begrijpt.
1.
Kan vaststellen of data kwalitatief of kwantitatief zijn.
2.
Kan vaststellen welk meetniveau (nominaal, ordinaal, interval, ratio) gelden voor bepaalde data.
3.
Kan vaststellen of data discreet of continu zijn.
4.
Kan eenvoudige statistische terminologie begrijpen en de resultaten interpreteren van eenvoudige beschrijvende statistieken zoals verdelingen, frequenties, rangordes, percentielen, gemiddelden, medianen, modus, bereik, standaardafwijking en interkwartielafstanden.
5.
Kan gemiddelden, medianen en modi toepassen en het juiste type kiezen op basis van de data en de vraag.
6.
Kan problemen identificeren op het gebied van beveiliging, privacy en ethiek voor data met betrekking tot de data die gebruikt worden.

Bedrijfsvereisten interpreteren

Dit onderdeel beoordeelt hoe goed je de gestelde vraag kunt begrijpen, relevante gegevens kunt identificeren en hoe je goede Key Performance Indicators (KPI’s) kunt maken.
7.
Kan een bedrijfsprobleem in kwantificeerbare vorm omzetten als een analytische vraag.
8.
Kan Key Performance Indicators creëren die voldoen aan de kenmerken van een KPI.
9.
Kan beoordelen of data relevant of irrelevant zijn voor de te nemen beslissing.

Datavisualisaties maken en interpreteren

Dit onderdeel beoordeelt hoe goed je datavisualisaties kunt maken en interpreteren. Omdat dit een basisbeoordeling is voor basiskennis van data, ligt de nadruk alleen op basale visualisaties.
10.
Kan een basale visualisatie selecteren en maken.
11.
Kan de juiste ontwerpcomponenten van visualisaties toepassen, waaronder het gebruik van kleur, annotaties en pre-attenderende eigenschappen.
12.
Kan begrijpen welke informatie een basale visualisatie dient over te brengen.
13.
Kan eenvoudige patronen en trends in een visualisatie herkennen en beschrijven.

Het menselijke element van data literacy toepassen.

Dit deel beoordeelt hoe goed je cognitieve vooringenomenheid begrijpt en de invloed ervan op je kijk op data en informatie. Daarnaast wordt bepaald hoe goed je technieken kunt herkennen en toepassen om de invloed van vooringenomenheid te verminderen.
14.
Kan cognitieve vooroordelen beschrijven en hoe deze van invloed kunnen zijn op het interpreteren van data en inzichten.
15.
Kan technieken toepassen om cognitieve bevooroordeling te verminderen.

Communiceren met data

Dit deel beoordeelt hoe goed je inzichten en beslissingen kunt communiceren aan de hand van data.
16.
Kan de juiste methode en het juiste mechanisme bepalen om de beslissing te communiceren.
17.
Bereidheid om aanvullende en ophelderende vragen te stellen.
18.
Open staan voor nieuwe inzichten, zelfs als deze niet overeenkomen met je eerdere overtuigingen.
19.
De bereidheid om je eigen contextuele kennis en de invloed daarvan op de interpretatie van data en inzichten in twijfel te trekken.
20.
Open staan voor het feit dat je interpretatie van data en inzichten beïnvloed kan zijn door cognitieve vooringenomenheid.
21.
Bereidheid om het belang van de resultaten voor de gepresenteerde data of inzichten in twijfel te trekken.
22.
Objectiviteit bij het weergeven van data, waaronder geen bewuste manipulatie om de informatie verkeerd voor te stellen aan consumenten.

Je score is

Je kunt je resultaten ook delen op social media:

LinkedIn Facebook Twitter


Ook iets voor jouw organisatie?

Benieuwd wat BDC kan betekenen voor jouw organisatie? Wij staan je graag te woord. Neem contact op via onderstaande knop!

Volg ons op social media en blijf altijd op de hoogte

Bezoekadres:

Hollandse Kade 21
1391 JD Abcoude