organisatiescan

Een data gedreven organisatie is een objectieve organisatie

Op weg naar een data-gedreven organisatie

 

Onderkent uw organisatie de waarde van data?
Wij spreken veel klanten die een transitie maken naar een data-gedreven organisatie of dit van plan zijn. Regelmatig krijgen wij de vraag: “Een data – gedreven organisatie… wat houdt dat in en hoe zet ik de eerste stap?”

DATA-GEDREVEN ORGANISATIESCAN

Een data gedreven organisatie is een objectieve organisatie
✓ Handelen op basis van feiten
✓ Investeren in de juiste zaken
✓ Opdoen van nieuwe inzichten
✓ Weten wat er werkelijk speelt
✓ Anticiperen op veranderingen
✓ Efficiënt en effectief werken
✓ Risico management

BDC DATA-GEDREVEN ORGANISATIESCAN

 

WHY:

Een data gedreven organisatie is een organisatie die handelt op basis van aan data ontleende (objectieve) feiten. De feiten geven inzicht in wat er speelt binnen de organisatie. Tevens worden uit deze feiten trends afgeleid waardoor men op veranderingen kan anticiperen en juiste investeringen worden gedaan. Data-gedreven werken draagt bij aan een gedegen risicomanagementbeleid waarmee de continuïteit van uw organisatie gewaarborgd wordt. Data-gedreven organisaties werken effectief en efficiënt.

 

HOW:

Op basis van de ervaring en expertise van onze consultants bij uiteenlopende bedrijven heeft Business Data Business Data Challengers - Data degreven organisatie scan InterviewChallengers een eigen data-gedreven organisatiescan ontwikkeld. Hiermee brengen wij in nauw overleg met de medewerkers in uw organisatie het huidige volwassenheidsniveau (IST) en het ambitieniveau (SOLL) in kaart. In overleg wordt de frequentie van terugkoppeling vastgesteld.
Wij interviewen medewerkers in de verschillende organisatielagen en analyseren relevante documentatie. Voor een efficiënt proces wordt benodigde informatie voor de IST- en SOLL-positie grotendeels tegelijkertijd verzameld. Knelpunten en frustraties van de IST positie zijn namelijk een belangrijke bron voor het bepalen van de SOLL positie.
Onze aanpak richt zich op drie thema’s:

  • Informatiemanagement: Aandachtsgebieden als informatievoorziening, datakwaliteit, datadefinitie, informatiebeheer en beveiliging, data-eigenaarschap en data traceerbaarheid vallen binnen dit thema.
  • Organisatie & proces: Het organisatorische onderzoek richt zich op uw organisatiecultuur en structuur, geïmplementeerde processen, het belang en gebruik van data en expertise van uw medewerkers. Het type organisatie en werknemers is namelijk belangrijk voor het vaststellen van het ambitieniveau.
  • Techniek & architectuur: Het technische onderzoek richt zich op gebruikte systemen, software (back end en front end tooling) en inrichting van de datavoorziening (methodiek en architectuur).

Tijdens het onderzoek geconstateerde risico’s en snel op te lossen zaken ( ‘quick wins’ ) koppelen wij direct terug zodat uw organisatie hier alvast mee aan de slag kan.

 

WHAT:

Voor het vastleggen en het kaderen van verzamelde informatie maken wij gebruik van het eigen ontwikkelde BDC-volwassenheidsmodel. Dit model is ontstaan door het combineren van kennis en ervaring van onze consultants met bestaande (theoretische) modellen. Voor de onderbouwing en het in kaart brengen van de IST-situatie van de genoemde thema’s gebruiken wij SWOT-analyses.

Het model van BDC gaat uit van 5 volwassenheidsniveaus:

  • Niveau 1: Ongestructureerd – Onbewust Data is alleen aanwezig in de vorm van losstaande rapportages die intern worden ontwikkeld of op aanvraag van individuele gebruikers of gebruikersgroepen
  • Niveau 2: Reactief – Operationeel Beleid op het gebied van data is niet ingevuld en wordt niet afgedwongen. Als gevolg van het ongestructureerde proces is het niet duidelijk hoe betrouwbaar de geleverde informatie is.
  • Niveau 3: Gestructureerd – Tactisch Informatieproducten worden ontwikkeld naar aanleiding van de informatiebehoefte van specifieke gebruikersgroepen. Binnen de organisatie is men zich bewust van de noodzaak van betrouwbare informatie.
  • Niveau 4: Proactief – Strategisch Het belang van goede datakwaliteit is onderkend en hier wordt beleid op gevoerd. Vanuit de organisatie worden definities en performance indicatoren (KPI’s) opgesteld die tot informatieproducten worden verwerkt. Deze informatieproducten ondersteunen het besluitvormingsproces en helpen de organisatie in zijn geheel te sturen.
  • Niveau 5: Innovatief – Visionair De organisatie gebruikt data als een belangrijke strategische asset. Datagovernance is als kwaliteitsborgingsproces verankerd binnen de organisatie. Dit niveau is over het algemeen voorbehouden aan volledig data-gedreven organisaties die over de middelen beschikken om hierin te investeren.

CLOSING THE GAP

Met onze data-gedreven organisatiescan beschrijven wij de huidige situatie, analyseren de knelpunten en definiëren het ambitieniveau op het gebied van data-gedreven werken. Voortvloeiend uit deze IST en SOLL-positie voeren wij een GAPanalyse uit en stellen wij een roadmap voor de toekomst op.
Ons advies beschrijft de aansluiting van IST en SOLL positie en de strategie voor ‘Closing the GAP’ . Geen pagina’s dikke offerte gevuld met standaard praatjes maar een plan waar u zich in herkent en waar u vertrouwen in heeft.

Indien gewenst, stellen wij samen met u een toekomst vaste data-gedreven missie en visie op voor uw organisatie. Hierbij geven wij antwoord op de vraag waarom wij vinden dat het betreffende ambitieniveau past bij uw organisatie.

betrokkenheid
Onze challengers

Ritish Pahladsingh

Ritish Pahladsingh Consultant, Business Data Challengers "Vrijheid,...

Erik-Jan Rademaker

Erik-Jan RademakerConsultant, Business Data Challengers  "Mijn doel is om...

Denis Mesic

Denis MesicConsultant, Business Data Challengers "Samen groeien, samen met...

Coen Hordijk

Coen Hordijk Consultant, Business Data Challengers "Business intelligence is...

Markus Edelmann

Markus Edelmann Consultant, Business Data Challengers   “Een organisatie...

Jouke Hovingh

Jouke Hovingh Consultant, Business Data Challengers   “Mijn passie ligt...

Sebastiaan van Holland

Sebastiaan van Holland Consultant, Business Data Challengers   “Trots, op...

Jan van der Meer

Jan van der Meer Consultant, Business Data Challengers   “Klant en...

Niels Aarts

Niels Aarts Consultant, Business Data Challengers   "Mijn doel is altijd...
Bezoekadres:

Hollandse Kade 21
Abcoude, Nederland

De website van Business Data Challengers
maakt gebruik van cookies
meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten